Originele manieren om personeel aan te trekken

    Originele manieren om personeel aan te trekken

    De economie trekt aan, met als gevolg dat organisaties kampen met steeds meer openstaande vacatures. Het mag voor zich speken dat het niet altijd meevalt om talentvolle medewerkers te werven in een aantrekkende economie. Daarom zoeken steeds meer organisaties hun heil in unieke, soms zelfs ludieke, campagnes om de aandacht te trekken van talentvolle medewerkers. Dit artikel bevat enkele voorbeelden van originele wervingscampagnes die ter inspiratie kunnen dienen voor uw eigen campagne om nieuw personeel te werven.

    1) Verstopte ‘Carreer Instructions’

    In 2011 opende IKEA een megastore in Australië. Om in korte tijd veel nieuwe medewerkers aan te trekken wilde IKEA een wervingscampagne met een hoog resultaat maar tegen lage kosten, het resultaat? Ze voegden “Career Instructions” toe aan elke doos die ze verkochten. Een zeer effectieve aanpak, zo bleek. Want deze slimme campagne resulteerde in maar liefst 4.285 sollicitanten en 280 nieuwe medewerkers! Eén van de redenen waarom deze campagne zo succesvol was, was het feit dat IKEA zich richtte op een doelgroep die al bekend was met de Zweedse meubelverkoper, ze kochten er immers hun meubels. Een ander slim aspect van deze campagne is dat ze gebruik maakte van hun bestaande infrastructuur (de dozen), hierdoor was het niet nodig om te investeren in media.

    2) Heb jij de brick factor?

    Een droombaan voor velen: Master Model Builder in LEGOWORLD waar je letterlijk betaalt wordt om LEGO modellen in elkaar te zetten. De bekende Deense speelgoedfabrikant heeft een bijzondere procedure om de volgende Master Model Builders te vinden, namelijk: Een bouwwedstrijd tussen kandidaten genaamd de ‘Brick Factor’. De kandidaten nemen het tegen elkaar op en bouwen elk een model in een vooraf bepaald thema, de winnaar van de ronde gaat door naar de finale. De winnaar van de finale is de nieuwe Master Model Builder!

    3) Virtual Reality

    Virtual reality (VR) is een technologie die vooral in de entertainmentindustrie wordt toegepast. Maar het is tevens een methode die steeds meer gebruikt gaat worden binnen recruitment en HR in het algemeen. VR is een uitstekende manier om te testen hoe een kandidaat in bepaalde situaties reageert en handelt. Eén van de voorlopers op het gebied van recruitment is het Britse leger. Zij maken al enkele jaren gebruik van de Oculus Rift om toekomstige medewerkers al vast een voorproefje te geven van het werk. Een ander voorbeeld is Jaguar. De Duitse fabrikant van luxe auto’s zoek duizend elektro- en software engineers om aan de elektrische auto’s van Jaguar te werken. In de campagne om de juiste medewerkers aan te trekken werkte Jaguar samen met, hoe kan het ook anders, de virtuele band Gorillaz. Het resultaat is een mix reality applicatie waarin de kandidaat op spelende- en puzzelende wijs zijn of haar doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en probleemoplossend vermogen ten toon stelt. Kandidaten die buitengewoon goed presteren worden direct benaderd voor een sollicitatiegesprek bij Jaguar.

    VR Wering & Selectie campagne

    Al deze voorbeelden hebben één aspect gemeen: Ze dragen bij aan het employer-brand van de organisatie, een sterk employer-brand zorgt ervoor dat mensen graag bij jou willen werken. Voorbeelden van organisaties met een sterk employer brand zijn natuurlijk Google, maar ook LEGO en IKEA. Meer lezen over employer-branding? We schreven er eerder een artikel over.

    Leave a Reply

    Job Alert

    Heb je interesse gekregen, maar jouw vacature nog niet kunnen vinden? Wij houden je graag op de hoogte. Het is mogelijk om een job alert (e-mailservice) in te stellen. Door aan te geven in o.a. welke functiegroep en in welke regio je wilt werken, krijg je de nieuwe vacatures per e-mail toegestuurd. Afmelden voor deze service kan na iedere mail die je ontvangen hebt.

    Velden met * zijn verplicht.

    Uw naam *:

    Uw e-mail*:

    Met de CTRL-toets kunnen meerdere items geselecteerd worden.

    Functiecategorie:

    Dienstverband:

    Regio:

    Vereiste opleiding:

    Werkervaring: