Het belang van een sterk werkgeversmerk

Het belang van een sterk werkgeversmerk

Er wordt de laatste tijd veel geschreven en gesproken over het belang van een sterk werkgeversmerk, maar wat is een werkgeversmerk nou precies en waarom is het belangrijk? In dit artikel praten we u bij over het nut van een ijzersterk werkgeversmerk en hoe u dit kunt realiseren voor uw organisatie. Een sterk werkgeversmerk is een mes dat aan twee kanten snijdt en een belangrijk onderdeel van de Employer Journey. Over het hoe en wat van de Employer Journey schreven we al eerder een artikel. Een sterk werkgeversmerk maakt zowel uw recruitment efficiënter én kan uw personeelsverloop verlagen!

1) Efficiëntere recruitment:
Nu de economie aantrekt wordt personeel schaars. Vooral specialisten en talenten zijn steeds lastiger te vinden, zij hebben de werkgevers voor het uitzoeken. Dit is waar een sterk werkgeversmerk om de hoek komt kijken. Een talentvolle medewerker zal eerder kiezen voor een organisatie met een goede reputatie en waar zij goede verhalen over horen. Hierdoor hoeven organisaties met een sterke brand minder moeite te doen om talenten te werven, dit resulteert logischerwijs in lagere wervingskosten.

2) Een lager personeelsverloop:
Wanneer een organisatie een sterk werkgeversmerk heeft, heeft de potentiële werkgever al een beeld van het bedrijf. Hierdoor trekt de organisatie in kwestie personeel aan dat goed bij de organisatie past. Zij weten immers wat ze van het bedrijf kunnen verwachten en de organisatie heeft beter voor ogen of een medewerker in het culturele plaatje past. Dit resulteert in een lager verloop, omdat een mismatch minder vaak voorkomt.

Hoe werkt u aan uw werkgeversmerk?

 

1) Besteed aandacht aan uw ‘werken bij’-website
Een ‘werken bij’-website is een website of pagina op uw website bedoeld om nieuwe medewerkers te werven. De content van deze website of pagina heeft als doel een beeld te schetsen van wat toekomstige medewerkers kunnen verwachten van uw organisatie. Een manier om dit te doen is om medewerkers aan het woord te laten door middel van testimonials. Het is zeer aan te raden om op deze website of pagina met video te werken om een optimale beleving voor de bezoeker te creëren. Ook vacatures kunnen op deze website of pagina geplaatst worden, heeft uw organisatie momenteel geen of weinig vacatures open staan? Zorg er dan voor dat bezoekers zich kunnen inschrijven voor een job-alert. Hierdoor houdt uw potentiële medewerkers warm!

2) Maak uw medewerkers ambassadeurs van uw merk
Niemand weet beter hoe het is om bij uw organisatie te werken dan uw eigen medewerkers. Daarom is het zeer verstandig om hen in te zetten om de buitenwereld te laten zien hoe het is om binnen uw organisatie te werken. Dit kunt u doen door testimonial video’s te maken waarin zij hun werk laten zien of uw medewerkers instructies te geven over hoe social media te gebruiken. Het allerbeste is natuurlijk wanneer dit organisch gebeurt, wanneer uw medewerkers zo veel plezier hebben in hun werk waardoor zij automatisch enthousiast zijn over hun werk tegenover vrienden en familie.

3) Ga goed om met sollicitanten: Zelfs als u hen afwijst
Soms past een sollicitant om wat voor reden dan ook niet bij de functie waarop ze solliciteren of bij uw organisatie. Mocht u een kandidaat moeten afwijzen, doe dit dan op een respectvolle manier en voorzie de kandidaat indien mogelijk van feedback waarom zij zijn afgewezen. Want vergeet niet: Een sollicitant praat over uw organisatie. Dit kan positief of negatief zijn, zorg er altijd voor dat een kandidaat een positieve ervaring overhoudt aan de sollicitatie, zelfs als ze zijn afgewezen.

4) Zet social media in om uw organisatie een gezicht te geven
Social media is een uitstekend middel om de buitenwereld te laten zien hoe jouw organisatie in elkaar zit, hoe het er aan toe gaat, wie de mensen achter het bedrijf zijn en om te laten zien hoe leuk het is om er te werken. Goede content om via social media te delen zijn bijvoorbeeld testimonials van medewerkers of een medewerker voor een week Twitter of Instagram over te laten nemen. Deze content, indien goed uitgevoerd, dragen direct bij aan uw werkgeversbrand en maken u een aantrekkelijke werkgever voor potentiële medewerkers!

Leave a Reply