Effectief gebruik maken van social media tijdens banenjacht

    Zo maak je effectief gebruik van social media tijdens banenjacht

    Solliciteren is een vak apart, zoals je in ons laatste artikel kan lezen, maar voordat er überhaupt sprake is van een sollicitatiegesprek moet je eerst maar zien binnen te komen. Social media kan je hierbij helpen, het is een uitstekende manier om jezelf te verkopen en om interessante werkgevers te vinden die mensen zoals jij nodig hebben. Dit artikel is relevant voor jou wanneer je op zoek bent naar een baan, maar ook wanneer je tevreden bent met je baan. Het kan nooit kwaad om (online) connecties te hebben en een sterke online aanwezigheid.

    1) Google jezelf
    Eén ding is belangrijk om te beseffen: Je potentiële werkgever gaat je Googelen. Hierom is het cruciaal om hetzelfde te doen, ben je ontevreden met wat je ziet? Doe er iets aan! Ik Google mezelf minimaal eens per week als onderdeel van mijn personal branding. Lees meer over personal branding in onze speciale blog die aan dit onderdeel is toegewijd.

    2) Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel up to date is
    LinkedIn is een onvermijdbare kracht in een artikel waarvan de titel de woorden ‘social media’ en ‘banenjacht’ bevat, en niet zonder reden. LinkedIn is nog steeds, met ruim 6 miljoen gebruikers, het grootste platform waar recruiters geschikt personeel zoeken en waar jij je jezelf kan verkopen. Lees ook ons artikel over hoe jij kan zorgen dat je LinkedIn-profiel eruit springt! LinkedIn is een onmisbaar

    3) Twitter en Facebook?
    Facebook en Twitter? Om een baan te vinden gebruik ik toch LinkedIn? Het klopt dat Facebook een stuk persoonlijker is dan LinkedIn. Op Facebook zal je netwerk vooral uit vrienden en familie bestaan, maar onderschat dit netwerk niet! Het kan maar zo zijn dat de oom van de beste vriend van je zus CEO is bij juist dát bedrijf waar jij al jaren wilde werken. Daarnaast kan het lonen om de bedrijfspagina’s van bedrijven die jij interessant vindt te liken, zo blijf je op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen, en natuurlijk vacatures. En Twitter dan? Het grote voordeel van Twitter is dat je zelf kan bepalen wie je volgt en dus snel op de hoogte blijven van ontwikkelingen in jouw vakgebied. Daarnaast is het simpel om interactie aan te gaan met personen waarvan jij denkt dat zij je verder kunnen helpen in ja carrière.

    4) Zet je netwerk aan het werk
    Laat je netwerk weten dat je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging. Een post op Facebook, een vastgemaakt Tweetje of een oproep op LinkedIn zijn allemaal manieren om de mensen in jouw netwerk in te zetten in jouw zoektocht. Mensen zijn vaak bereid te helpen en met een beetje geluk zal je onder vacatures getagged worden.

    5) Wil ik dat mijn baas dit ziet?
    Dit kopje mag overbodig zijn want we weten het allemaal, maar tussen weten en doen zit vaak nog een groot verschil. Maar tot slot: Bedenkt iedere keer wanneer je iets online plaatst, een foto, een tweet, een filmpje etc. ‘Zou ik willen dat mijn baas dit zou zien?’, is het antwoord nee, plaats het dan niet.

    Hoe zet jij social media in tijdens de zoektocht naar een baan? Deel je ervaringen met ons!

    Leave a Reply

    Job Alert

    Heb je interesse gekregen, maar jouw vacature nog niet kunnen vinden? Wij houden je graag op de hoogte. Het is mogelijk om een job alert (e-mailservice) in te stellen. Door aan te geven in o.a. welke functiegroep en in welke regio je wilt werken, krijg je de nieuwe vacatures per e-mail toegestuurd. Afmelden voor deze service kan na iedere mail die je ontvangen hebt.

    Velden met * zijn verplicht.

    Uw naam *:

    Uw e-mail*:

    Met de CTRL-toets kunnen meerdere items geselecteerd worden.

    Functiecategorie:

    Dienstverband:

    Regio:

    Vereiste opleiding:

    Werkervaring: