Drie LinkedIn trucjes die je nog niet kende

    Drie LinkedIn trucjes die je nog niet kende

    Ruim 15 jaar na de oprichting van LinkedIn is het zakelijke platform nog steeds een zeer waardevolle tool voor iedere professional. Omdat LinkedIn zo belangrijk is voor de werkende mens van vandaag hebben we er al meerdere artikelen aan gewijd, hier kun je bijvoorbeeld lezen hoe een recruiter jouw LinkedInprofiel bekijkt en in dit artikel vind je 7 tips om jouw profiel 2018-proof te maken. Dit stuk bevat drie trucs, om nog meer uit LinkedIn te halen, die je waarschijnlijk nog niet kende!

    1) Stuur je potentiële klanten niet per ongeluk naar de concurrent

    Een handige functie van LinkedIn is dat de website, op basis van profielen die je bezocht hebt of jou hebben bezocht, laat zien welke personen wellicht nog meer interessant voor jou zijn. Goed om te weten is dat dit ook andersom werkt en dus een probleem kan worden wanneer jij het profiel van een (potentiële) klant bezoekt. Deze persoon in kwestie kan nu ook een lijstje te zien krijgen met mensen die vergelijkbaar zijn met jou, dit kunnen concurrenten zijn. Om te voorkomen dat jij door jouw bezoek de klant per ongeluk op het bestaan van je concurrent wijst ga je naar de privacy instellingen, naar het kopje ‘Gebruikers die dit profiel hebben bekeken, bekeken ook’ en schakel hier de functie uit.

    2) Gebruik de ‘Wie heeft mijn profiel bezocht?’ in je voordeel

    Voor sommigen is het niet altijd even wenselijk dat iemand kan zien dat je zijn of haar profiel bezocht hebt. Maar, het is wellicht de beste manier om jezelf bij iemand, zoals potentiële werkgever of klant, in de spotlight te spelen. Je ‘doelwit’ krijgt immers een melding van wie zijn of haar profiel bezocht heeft en wat de functie van de bezoeker is. Veel mensen kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en gaan het profiel bekijken van de persoon die hun profiel bezocht heeft. Een voorbeeld waarin dit goed werkt is tijdens een sollicitatieprocedure. Als je weet met wie je een sollicitatiegesprek hebt kan het verstandig zijn om zijn of haar profiel even te bezoeken, zodat degene hier een melding voor krijgt. Zo toon jij dat je serieus met de sollicitatie bezig bent en LinkedIn goed kan inzetten als tool.

    3) Geef aan dat je beschikbaar bent

    Sta je open voor een nieuwe stap in je carrière? Geef dit aan op LinkedIn! Deze ‘geheime’ functie laat recruiters weten dat jij beschikbaar bent om te benaderen. Dus bén je op zoek naar wat nieuws, zorg er als eerste voor dat mensen ervan op de hoogte zijn! Mensen die aangegeven beschikbaar te zijn krijgen gemiddeld twee keer zoveel reacties van recruiters dan mensen die dit niet hebben. Je kan hier ook specifiek invullen waar je naar op zoek bent. Een parttime baan? Fulltime? Freelance werk? Maar ook vanaf wanneer je beschikbaar bent en in welke bedrijfstak. Zorg er wel voor dat je werkgever op de hoogte is van je plannen, anders kan hij of zij gek staan te kijken als er op jou profiel ineens te zien is dat je open staat voor een andere functie.

    Deze drie relatief onbekende LinkedIn trucjes zullen je helpen efficiënter gebruik te maken van ’s werelds grootste zakelijke netwerkplatform. Ontbreken er volgens jou nog ‘geheime’ tips in deze lijst? Laat het weten in de reacties!

    Leave a Reply

    Job Alert

    Heb je interesse gekregen, maar jouw vacature nog niet kunnen vinden? Wij houden je graag op de hoogte. Het is mogelijk om een job alert (e-mailservice) in te stellen. Door aan te geven in o.a. welke functiegroep en in welke regio je wilt werken, krijg je de nieuwe vacatures per e-mail toegestuurd. Afmelden voor deze service kan na iedere mail die je ontvangen hebt.

    Velden met * zijn verplicht.

    Uw naam *:

    Uw e-mail*:

    Met de CTRL-toets kunnen meerdere items geselecteerd worden.

    Functiecategorie:

    Dienstverband:

    Regio:

    Vereiste opleiding:

    Werkervaring: