0

In een tijd waarin sociale platformen komen en gaan is dit op z’n minst indrukwekkend te noemen. LinkedIn is dan ook nog altijd relevant en onmisbaar voor iedereen die werkzaam is in welke sector dan ook. LinkedIn is na al deze jaren nog steeds het favoriete platform van professionals, op dit moment heeft LinkedIn 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan er 771.000 dagelijks actief zijn.

Het is dus erg belangrijk om indruk te maken met jouw LinkedIn-profiel als je opgemerkt wil worden door werkgevers. Daarom vind je in deze blog een aantal tips die jou hierbij kunnen helpen. 

Regel je eigen custom URL
Een standaard LinkedIn-URL ziet er rommelig uit, is weinig onderscheidend en draagt niet bij aan jouw persoonlijke branding. Het is mogelijk om een persoonlijke URL te maken. Dit kost weinig moeite en zeg nou zelf, welke van de twee onderstaande URL’s staat professioneler?

www.linkedin.com/VoorbeeldNaam   Óf https://www.linkedin.com/in/voorbeeld-naam72354951/

Hier kun je precies lezen hoe je een eigen, professionele custom URL krijgt.

Verander je profielfoto
Veel mensen hebben een foto op LinkedIn die jaren oud is, als je al wat ouder bent geeft dit niet. Maar er zijn veel jonge mensen die als profielfoto een foto gebruiken van de tijd dat ze nog studeerden. Leuk hoor, maar jij wil toch serieus genomen worden? Waarom dan geen serieuze foto? Je netwerk krijgt tevens een melding van het feit dat jij een nieuwe profielfoto hebt, en hoewel LinkedIn geen Facebook is, is extra exposure op LinkedIn altijd mooi meegenomen.

Een goede profielfoto voor LinkedIn is er ééntje waar jij op jezelf lijkt. Dit klinkt als een open deur, maar open deuren dienen soms ingetrapt te worden. Daarnaast is het aan te raden dat je op je foto draagt wat je ook draagt wanneer je aan het werk bent. Een afleidende achtergrond is af te raden, zodat de focus op jou blijft liggen. Kies, indien mogelijk, voor een professionele setting.

Denk goed na over een pakkende headline
Je headline is het stukje tekst dat onder je naam staat en staat standaard ingesteld op je huidige functie. Zonde, want er valt veel meer uit dit korte stukje tekst te halen. Je hebt ruimte voor 120 tekens, zorg dus dat het een samenvatting is van wie jij bent en wat jij doet. Recruiters die een kandidaat zoeken maken gebruik van de zoekfunctie op LinkedIn. Welke woorden jij, net als in de rest van je profiel, in je headline gebruikt, wegen mee waar jij in de zoekresultaten verschijnt. 

Kies woorden waarop recruiters zoeken
Wil jij dat jouw LinkedIn gevonden wordt? Gebruik dan woorden waarop recruiters zoeken. Om erachter te komen wat deze woorden zijn is het waardevol om vacatures te bestuderen van een baan die jij graag zou willen hebben. Wanneer je weet wat deze woorden zijn is het de kunst om ze op een subtiele manier op verschillende plekken in je profiel te verwerken. De plekken die belangrijk zijn, zijn:

  • Je header
  • Je summary
  • Job titles and descriptions
  • Opleidingen
  • Vaardigheden

Wees zo uitgebreid mogelijk
Talen, cursussen, vrijwilligerswerk. Allemaal onderdelen die relevant kunnen zijn voor recruiters. Zorg daarom dat je profiel zo uitgebreid mogelijk is. Het kan zelfs van pas komen om je basisschool te vermelden. Wie weet zoekt een oud klasgenootje uit die tijd eens  op de naam van die school en komt hij of zij jou tegen! De kans is misschien niet groot, maar het kost je dan ook weinig tot geen moeite.

 

Vraag om aanbevelingen
Aanbevelingen van anderen zijn waardevol. Vandaar het advies om iedere week een aanbeveling op LinkedIn te vragen. Dit kan zijn van studiegenoten, collega’s of mensen met wie je ooit een (succesvol) project hebt afgerond. Mensen helpen graag, maar wees zelf ook niet te beroerd om aanbevelingen uit te delen! Want je kan op je profiel nog zo vaak roepen hoe fantastisch je bent in dat wat je doet, maar wanneer anderen dit over jou zeggen is het ineens een stuk geloofwaardiger.

Kortom: Regel je eigen URL, zorg dat je een recente en professionele profielfoto hebt, denk daarnaast ook goed na over een pakkende headline. Indien je gevonden wil worden is het verstandig om woorden waarop recruiters zoeken te gebruiken. Wees zo uitgebreid mogelijk en vraag om aanbevelingen van studiegenoten, collega’s of anderen.

Wanneer je deze punten op orde hebt, zal jouw LinkedIn-profiel indruk maken op anderen.