0

Bij personal branding denk je wellicht direct aan freelancers die zelf hun eigen merk zijn. Het klopt dat personal branding voor deze groep inderdaad van groot belang is, maar onderschat de waarde van personal branding voor degenen met een vaste betrekking niet. Personal branding is jezelf als merk zien, weten wat je uniek maakt, je onderscheiden van anderen en jezelf dusdanig presenteren aan de ‘markt’. De markt is in dit geval, iedereen die je verder kan helpen in jouw carrière. Ook al ben je tevreden met jouw huidige baan, het kan nooit kwaad om een sterk persoonlijk merk te zijn. Daarnaast kan personal branding je ook binnen de organisatie waarin je momenteel werkzaam bent verder helpen. Hoe? Lees dit artikel en kom erachter!

Wat heb jij te bieden?
Met andere woorden, wat maakt jou uniek? Dit is een vraag die alleen jij kan beantwoorden. Een manier om te bepalen hoe jij je kunt onderscheiden van andere ‘merken’, is door jouw vaardigheden, positieve eigenschappen en waarden op te schrijven. Hierdoor kan je jouw unique selling points (USP’s) bepalen. Dit kan lastig zijn. Het voeren van gesprekken met personen die dichtbij je staan zou je hierbij kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan vrienden, collega’s en familie. Zij kunnen jou van waardevolle inzichten voorzien, die kunnen helpen om jouw USP’s te bepalen.

Presenteer jezelf
Het internet is een prachtige manier om de hele wereld te laten zien wie je bent, wat je kunt, waar je mee bezig bent en wat je wil. Je kunt je expertise tonen door artikelen te delen die raakvlakken hebben met de branche waarin je werkzaam bent of nog beter: je kunt zelf artikelen schrijven! Dit is een zeer effectieve manier om online relevant te zijn en autoritair op jouw gebied te worden. Een kanaal dat hiervoor uitermate geschikt is, is LinkedIn. Een persoonlijke website of pagina is de perfecte plek om al jouw digitale inspanningen samen te laten komen. Op een persoonlijke website of pagina kun je bijvoorbeeld een biografie en/of contactgegevens plaatsen Ook kun je ervaringen en linkjes naar al jouw andere social media kanalen plaatsen.

Onderhoud jouw merk
Als jouw persoonlijke merk eenmaal staat, is onderhoud cruciaal. Zorg ervoor dat jouw website en verschillende social media kanalen up-to-date blijven. Maak je niet langer gebruik van een bepaalde dienst? Overweeg om het te verwijderen, potentiële opdracht- of werkgevers kunnen het vinden en mogelijk verouderde informatie over jou aantreffen. Blijf ook vooral ontwikkelingen, zoals een gevolgde cursus of masterclass, omtrent jouw carrière delen met je netwerk.

Kijk de kunst af
Goed gestolen is beter dan slecht bedacht. Je bent niet de eerste die aan personal branding doet. Vraag aan bekenden hoe zij het doen, zoek op het internet naar succesvolle voorbeelden. Net als met merken is authenticiteit cruciaal, natuurlijk kan je de kunst afkijken, maar geef er een eigen draai aan. Een goed voorbeeld van een succesvolle case qua personal branding is Niek Gooren, in 2013 raakte hij werkloos. In plaats van bij de pakken neer te zitten lanceerde hij de website helpniekuitdeww.nl . Hierop was te vinden wie hij is, wat hij doet en wat hij kan betekenen voor een organisatie. Dit alles op een humoristische wijze, het leverde hem geen windeieren op, na vier en een halve maand was Niek weer aan het werk.

Wees aanwezig
Het internet biedt ons prachtige dingen. Twee van deze dingen zijn dat je de hele wereld kan laten weten waar je mee bezig bent en jouw kennis kan delen met wie je maar wil. Maak hier gebruik van! Deel artikelen die jou boeien via verschillende kanalen, meng je in online discussies of beter nog: Schrijf zelf artikelen die relevant zijn voor jouw branche! Met andere woorden: Zorg ervoor dat jouw doelgroep je weet te vinden en in één oogopslag jouw expertise kan aanschouwen. Een ideale plek om alle (digitale) inspanningen samen te laten komen is een persoonlijke website. Op deze website kan je een (korte) biografie, ervaringen, contactgegevens en linkjes naar al jouw andere social mediakanalen plaatsen.

Je digitale reputatie = Je reputatie
Het eerste wat potentiële werkgevers of opdrachtgevers doen is jouw naam googelen. Google je naam regelmatig om een beeld te kijken van wat mensen vinden wanneer ze op jouw naam zoeken. Door middel van Google Alerts kan je op de hoogte blijven van wanneer iemand op jouw naam zoekt. Ook je sociale media profielen dragen bij aan je persoonlijke merk en voegen een menselijke en persoonlijke touch toe aan je (online) brand.

Zoals je ziet is personal branding veel meer dan freelancers die hun eigen merk zijn. Indien je deze tips opvolgt kan je een sterk persoonlijk merk opbouwen.