0

Tegenwoordig moet alles snel gebeuren. Nederland is een gehaast land. Daarom is het belangrijk om je tijd efficiënt in te delen. In deze blog lees je hoe je dit het beste kan doen.

Ga vroeg naar bed en sta eerder op
Grote kans dat je niet tevreden bent met je huidige slaapritme. Ga je te laat naar bed en voel je je ‘s ochtends nog steeds moe? Wellicht loont het voor jou om ‘s avonds eerder naar bed te gaan en ‘s ochtends eerder op te staan. Ga bijvoorbeeld ‘s avonds om 10 uur naar bed, om vervolgens om 6 uur ‘s ochtends op te staan. Op deze manier kom je aan de 8 uur slaap die je nodig hebt en heb je ‘s ochtends twee uur extra om dingen te doen die je (waarschijnlijk) ‘s avonds niet zou doen. 

Ontwikkel rituelen
Een ritueel om de dag te beginnen zorgt voor rust in je hoofd. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld de hond uitlaten, tien pagina’s lezen, een stuk joggen of simpelweg een kop thee drinken. Een ritueel aan het einde van de dag helpt je met het afsluiten van je werkdag en je hoofd leeg te maken. Dit kan zijn: je bureau opruimen, een to-do list voor de dag erop maken of een back-up van je computer maken. 

Stop met multitasken
In tegenstelling tot wat veel mensen geloven, maakt multitasken ons niet productiever. Sterker nog: Doordat je je aandacht tijdens het multitasken verdeeld over verschillende taken, werkt het juist averechts. Daarnaast slurpt het uitvoeren van meerdere taken tegelijk energie en concentratie. Multitasken is echter niet onmogelijk, bepaalde taken die vrijwel automatisch gaan kunnen prima tegelijkertijd worden uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lopen en praten tegelijk. Een ander voorbeeld van wanneer multitasken wél mogelijk is, is wanneer er twee verschillende hersenprocessen actief zijn tijdens het uitvoeren van de taak. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan lezen en klassieke muziek luisteren tegelijkertijd, of autorijden en tegelijk luisteren naar een podcast. Dus, wanneer je je productiviteit wil verhogen, vermijd multitasken zoveel mogelijk. Concentreer je op één taak tegelijk om deze met het best mogelijke resultaat te voltooien, begin daarna aan de volgende taak.  

Stop met uitstellen
De grootste vijand van efficiënt werken is zonder twijfel uitstelgedrag. De taken die het meest uitgesteld worden zijn de taken waar we tegenop zien, om welke reden dan ook. Een goede manier om uitstelgedrag te verslaan, is om te leren je meest akelige taken als eerste op een dag uit te voeren in plaats van deze uit te stellen tot aan het einde van de dag of zelfs de volgende dag. Deze kleine overwinning zal jouw productiviteit de rest van de dag een boost geven. 

Ga op informatie-dieet
Een lichaam dat te veel suiker of zout tot zich neemt functioneert niet optimaal. Hetzelfde geldt voor een geest die te veel informatie tot zich neemt, deze begint steeds minder optimaal te werken. We worden de hele dag door met informatie bestookt, van (online) advertenties tot radio en van televisie tot sociale media. Veel van deze informatie vragen we zelf op (sociale media bijvoorbeeld), maar andere bronnen van informatie worden ons ongevraagd voorgeschoteld (kletsende collega’s of pop-ups). Het kan je concentratie ten goede komen om het aantal bronnen van informatie te beperken en dus de hoeveelheid informatie die je dagelijks tot je neemt in te dammen. 

Plan je dagen zorgvuldig
Door ‘s avonds de volgende dag vooruit te plannen creëer je een structuur waaraan je gedurende de dag aan vast kunt houden. Maak bijvoorbeeld iedere dag een to-do list, zo weet je precies wat je moet doen en hoe ver je gevorderd bent. Uiteraard is deze planning niet leidend, want zoals je ongetwijfeld weet: Geen één dag loopt precies zoals gepland. Het dagelijks stellen van doelen en het opstellen van een to-do list kan je helpen om productiviteit te verhogen. Begin met de taak waar je het meest tegenop ziet, vaak zijn we een dag lang niet productief omdat we een hele dag tegen een bepaalde, vervelende taak opzien. 

Plan ‘stoor-me-niet’ tijd in
Plan dagelijks een blok in waarin je niet gestoord wil worden en je focust op het werk dat je moet doen. Volgens de 80/20-regel leveren we 80 procent van onze prestaties in slechts 20 procent van de tijd. Kom erachter wanneer jij het meest efficiënt bent (wat is jouw 20 procent?) en plan dan een periode in waarin je niet gestoord wil worden en informeer je collega’s hierover. Zet ook je telefoon op stil, zodat je echt door niets gestoord kunt worden.

Met deze tips kan je jouw tijd efficiënter indelen, om zo meer werk gedaan te krijgen. Maar wees niet te streng voor jezelf, meer dan je best kan je niet doen.