0

Er wordt de laatste tijd veel geschreven en gesproken over het belang van een sterk werkgeversmerk, maar wat is een werkgeversmerk nou precies en waarom is het belangrijk? In dit artikel praten we jou bij over het nut van een ijzersterk werkgeversmerk en hoe jij dit zelf kan realiseren voor jouw organisatie. Een sterk werkgeversmerk maakt zowel jouw recruitment efficiënter én kan jouw personeelsverloop verlagen!

1) Efficiëntere recruitment:
Nu de economie aantrekt wordt personeel schaars. Vooral specialisten en talenten zijn steeds lastiger te vinden, zij hebben de werkgevers voor het uitzoeken. Dit is waar een sterk werkgeversmerk om de hoek komt kijken. Een talentvolle medewerker zal eerder kiezen voor een organisatie met een goede reputatie en waar zij goede verhalen over horen. Hierdoor hoeven organisaties met een sterke brand minder moeite te doen om talenten te werven, dit resulteert logischerwijs in lagere wervingskosten.

2) Een lager personeelsverloop:
Wanneer een organisatie een sterk werkgeversmerk heeft, heeft de potentiële werkgever al een beeld van het bedrijf. Hierdoor trekt de organisatie in kwestie personeel aan dat goed bij de organisatie past. Zij weten immers wat ze van het bedrijf kunnen verwachten en de organisatie heeft beter voor ogen of een medewerker in het culturele plaatje past. Dit resulteert in een lager verloop, omdat een mismatch minder vaak voorkomt.

Hoe werk je aan je werkgeversmerk?

1) Besteed aandacht aan jouw ‘werken bij’-website
Een ‘werken bij’-website is een website of pagina op de website bedoeld om nieuwe medewerkers te werven. De content van deze website of pagina heeft als doel een beeld te schetsen van wat toekomstige medewerkers kunnen verwachten van de organisatie. Een manier om dit te doen is om medewerkers aan het woord te laten door middel van testimonials. Het is zeer aan te raden om op deze website of pagina met video te werken om een optimale beleving voor de bezoeker te creëren. Ook vacatures kunnen op deze website of pagina geplaatst worden. Heeft jouw organisatie momenteel geen of weinig vacatures open staan? Zorg er dan voor dat bezoekers zich kunnen inschrijven voor een job-alert. Hierdoor houd je potentiële medewerkers warm!

2) Maak je medewerkers ambassadeurs van jouw merk
Niemand weet beter hoe het is om bij jouw organisatie te werken dan je eigen medewerkers. Daarom is het zeer verstandig om hen in te zetten om de buitenwereld te laten zien hoe het is om binnen jouw organisatie te werken. Dit kan je doen door testimonial video’s te maken waarin zij hun werk laten zien of je medewerkers instructies te geven over hoe zij social media kunnen gebruiken. Het allerbeste is natuurlijk wanneer dit organisch gebeurt, wanneer je medewerkers zo veel plezier hebben in hun werk waardoor zij automatisch enthousiast zijn over hun werk tegenover vrienden en familie.

3) Ga goed om met sollicitanten: Zelfs als je hen afwijst
Soms past een sollicitant om wat voor reden dan ook niet bij de functie waarop ze solliciteren of bij de organisatie. Mocht je een kandidaat moeten afwijzen, doe dit dan op een respectvolle manier en voorzie de kandidaat indien mogelijk van feedback waarom zij zijn afgewezen. Want vergeet niet: Een sollicitant praat over uw organisatie. Dit kan positief of negatief zijn, zorg er altijd voor dat een kandidaat een positieve ervaring overhoudt aan de sollicitatie, zelfs als ze zijn afgewezen.

4) Zet social media in om jouw organisatie een gezicht te geven
Social media is een uitstekend middel om de buitenwereld te laten zien hoe jouw organisatie in elkaar zit, hoe het er aan toe gaat, wie de mensen achter het bedrijf zijn en om te laten zien hoe leuk het is om er te werken. Goede content om via social media te delen zijn bijvoorbeeld testimonials van medewerkers of een medewerker voor een week Twitter of Instagram over te laten nemen. Deze content, indien goed uitgevoerd, dragen direct bij aan jouw werkgevers brand en maken je een aantrekkelijke werkgever voor potentiële medewerkers!

Wanneer je aandacht besteedt aan jouw ‘werken bij’- website, je medewerkers ambassadeurs maakt van jouw merk, goed omgaat met sollicitanten en social media inzet om jouw organisatie een gezicht te geven, zal jouw recruitment efficiënter zijn en je personeelsverloop lager worden.