7 tips om slimmer te werken

We zoeken altijd manieren om ons werk slimmer te doen. In dit artikel vind je 7 tips waardoor je meer gedaan krijgt, niet door harder te werken, maar wel slimmer.

1) Sta vroeg op
Sta je normaal om half 8 op? Probeer eens om half 7 op te staan. In dit extra uur kan je veel gedaan krijgen omdat je niet gestoord wordt door collega’s, kinderen, telefoons of notificaties. Deze extra tijd geeft je de mogelijkheid om rustig en goed te ontbijten, de krant te lezen of eventueel al wat voorbereidend werk te doen. Zo voel je je een stuk fitter wanneer je de deur uit gaat!

2) Ontwikkel rituelen
Een ritueel om de dag te beginnen zorgt voor rust in je hoofd. Dit kan van alles zijn, bijvoorbeeld de hond uitlaten, tien pagina’s lezen, een stuk joggen of simpelweg een kop thee drinken. Een ritueel aan het einde van de dag helpt je met het afsluiten van je werkdag en je hoofd leeg te maken. Dit kan zijn: je bureau opruimen, een to-do list voor de dag erop maken of een back-up van je computer maken.

3) To-do list
Maak iedere avond voor het slapen een to-do list voor de volgende dag, zo weet je precies wat je moet doen en hoe ver je gevorderd bent. Er zijn gigantisch veel apps die je helpen met het bijhouden van een to-do list. Ik prefereer zelf een to-do list die ik de dag ervoor in mijn notitieboekje opgeschreven heb, zo kan ik elke afgeronde taak doorkrassen. Dit geeft mij een bijzonder bevredigend gevoel. Soms zijn taken te groot voor op een to-do list, in dit geval kan je een taak opsplitsen in meerdere kleinere taken en eventueel verdelen over meerdere dagen. Tip: begin met de taak waar je het meest tegen op ziet!

4) Stel deadlines
Deadlines laten ons harder werken, maar soms hebben taken simpelweg geen of geen duidelijke dealine en stellen we het net zo lang uit tot dat we in de problemen raken. Hierdoor kan het erg nuttig zijn om zelf deadlines te stellen, zo weet je zelf waar je aan toe bent en raak je niet in de knoop met te veel werk in te weinig tijd.

5) Plan ‘stoor-me-niet’ tijd in
Plan dagelijks een blok in waarin je niet gestoord wil worden en je focust op het werk dat je moet doen. Volgens de 80/20-regel leveren we 80 procent van onze prestaties in slechts 20 procent van de tijd. Vind uit wanneer jij het efficiënts bent (wat is jouw 20 procent?) en plan dan een periode waarin je niet gestoord wil worden. Door niks, informeer je collega’s hierover en zet je telefoon(s) op stil.

6) Draag altijd een notitieboekje en pen bij je
De beste ideeën ontstaan wanneer je er niet over nadenkt en verdwijnen net zo snel. Ik heb de gewoonte ontwikkeld om altijd en overal een notitieboekje en pen bij me te dragen. Zo kan ik alle ideeën en hersenspinsels direct opschrijven, aan het einde van de dag lees ik alles door en werk ik de goede ideeën uit. Uiteraard kan je in plaats van een notitieboekje en pen ook je telefoon gebruiken.

7) Houd je werkruimte opgeruimd
Het mag een cliché zijn, maar en opgeruimde werkruimte zorgt voor een opgeruimde geest. Veel mensen hebben er een handje van om hun bureau als opbergplek voor van alles en nog wat te gebruiken. Ga maar eens na hoeveel pennen erop, in en rond je bureau zwerven. 5? 10? 50? Terwijl je er maar ééntje nodigt bent. Kies de mooiste uit en geef de rest weg aan bijvoorbeeld collega’s.

Ik hoop dat je wat aan deze 7 tips hebt, heb jij zelf manieren hoe jij slimmer werkt? Deel het met ons!

Leave a Reply