7 Tips om je LinkedIn profiel 2019-proof te maken

7 Tips om je LinkedIn profiel 2019-proof te maken

In een tijd waarin sociale platformen komen en gaan is dit op z’n minst indrukwekkend te noemen. LinkedIn is dan ook nog altijd relevant en onmisbaar voor iedereen die werkzaam is in welke sector dan ook. Dat LinkedIn na al deze jaren nog steeds het favoriete platform van professionals is, blijkt ook wel uit de onderstaande cijfers:

  • Tussen 2011 en 2017 nam het aantal gebruikers toe van 140 miljoen naar 500 miljoen;
  • Hiervan logde er in 2017 260 miljoen maandelijks in;
  • In Nederland zijn 6 miljoen mensen actief op LinkedIn;
  • Hiervan loggen 4,2 miljoen gebruikers maandelijks in;
  • 9 miljoen organisaties beschikken over een bedrijfspagina;
  • Er staan meer dan 10 miljoen vacatures op LinkedIn.

Gezien het feit dat LinkedIn 15 jaar oud is, is de kans groot dat jouw account ook al enkele jaren oud is. In mijn geval al ruim 8 jaar. Ik heb mijn account altijd up-to-date gehouden, maar er zijn genoeg mensen voor wie dit niet geldt. Daarom vind je in dit artikel 7 tips om je LinkedIn-profiel klaar te maken voor 2019.

Regel eindelijk die custom URL

Een standaard LinkedIn-URL ziet er rommelig uit, is weinig onderscheidend en draagt niet bij aan jouw persoonlijke branding. Het is mogelijk om een persoonlijke URL te maken. Dit kost weinig moeite en zeg nou zelf, welke van de twee  onderstaande URL’s staat professioneler?

www.linkedin.com/VoorbeeldNaam   Óf    https://www.linkedin.com/in/voorbeeld-naam72354951/

Hier kun je precies lezen hoe je een eigen, professionele custom URL krijgt.

Verander je profielfoto

Veel mensen hebben een foto op LinkedIn die jaren oud is, als je al wat ouder bent geeft dit niet. Maar er zijn veel jonge mensen die als profielfoto een foto gebruiken van de tijd dat ze nog studeerden. Leuk hoor, maar jij wil toch serieus genomen worden? Waarom dan geen serieuze foto? Je netwerk krijgt tevens een melding van het feit dat jij een nieuwe profielfoto hebt, en hoewel LinkedIn geen Facebook is, is extra exposure op LinkedIn altijd mooi meegenomen.

Een goede profielfoto voor LinkedIn is er ééntje waar jij op jezelf lijkt. Dit klinkt als een open deur, maar open deuren dienen soms ingetrapt te worden. Daarnaast is het aan te raden dat je op je foto draagt wat je ook draagt wanneer je aan het werk bent. Een afleidende achtergrond is af te raden, zodat de focus op jou blijft liggen. Kies, indien mogelijk, voor een professionele setting.

Steek tijd in een pakkende headline

Je headline is het stukje tekst dat onder je naam staat en staat standaard ingesteld op je huidige functie. Zonde, want er valt veel meer uit dit korte stukje tekst te halen. Je hebt ruimte voor 120 tekens, zorg dus dat het een samenvatting is van wie jij bent en wat jij doet. Recruiters die een kandidaat zoeken maken gebruik van de zoekfunctie op LinkedIn. Welke woorden jij, net als in de rest van je profiel, in je headline gebruikt, wegen mee waar jij in de zoekresultaten verschijnt. Weten welke woorden het goed doen en welke juist niet? Lees snel verder.

In 2019 gebruiken we niet langer buzzwords

Ieder jaar publiceert LinkedIn een lijst met zogenaamde buzzwords. Woorden die jeuken. De buzzwords van 2017 waren: Specialized, Leadership, Passionate, Strategic, Experienced, Focused, Expert, Certified, Creative en Excellent. Vermijd deze holle frasen als de pest! Natuurlijk ben jij een expert, natuurlijk ben jij gepassioneerd en excellent in hetgeen dat jij doet. Hiermee onderscheid je je echt niet meer, kies daarom de woorden die je op LinkedIn gebruikt zorgvuldig.

Kies woorden waarop recruiters zoeken

In plaats van bovengenoemde buzzwords zou je beter woorden kunnen gebruiken waarop recruiters zoeken. Om erachter te komen wat deze woorden zijn is het waardevol om vacatures te bestuderen van een baan die jij graag zou willen hebben. Wanneer je weet wat deze woorden zijn is het de kunst om ze op een subtiele manier op verschillende plekken in je profiel te verwerken. De plekken die belangrijk zijn, zijn:

  • Je header
  • Je summary
  • Job titles and descriptions
  • Opleidingen
  • Vaardigheden

Wees zo uitgebreid mogelijk

Talen, cursussen, vrijwilligerswerk. Allemaal onderdelen die relevant kunnen zijn voor recruiters. Zorg daarom dat je profiel zo uitgebreid mogelijk is. Het kan zelfs van pas komen om je basisschool te vermelden. Wie weet zoekt een oud klasgenootje uit die tijd eens  op de naam van die school en komt hij of zij jou tegen! De kans is misschien niet groot, maar het kost je dan ook weinig tot geen moeite.

Vraag om aanbevelingen

Aanbevelingen van anderen zijn waardevol. Daarom wil ik je graag een advies geven: vraag iedere week om een aanbeveling om LinkedIn. Dit kan zijn van studiegenoten, collega’s of mensen met wie je ooit een (succesvol) project hebt afgerond. Mensen helpen graag, maar wees zelf ook niet te beroerd om aanbevelingen uit te delen! Want je kan op je profiel nog zo vaak roepen hoe fantastisch je bent in dat wat je doet, maar wanneer anderen dit over jou zeggen is het ineens een stuk geloofwaardiger.

Deze zeven tips zouden je flink op weg moeten helpen wanneer jij je LinkedIn-profiel de afgelopen jaren hebt verwaarloosd. Hou jij je LinkedIn-profiel wel up-to-date? Hoe doe je dat dan? Deel het met ons!

Leave a Reply