10 tips voor een ijzersterk LinkedIn-profiel

    10 tips voor een ijzersterk LinkedIn-profiel

    Een account op het zakelijke sociale netwerk LinkedIn is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van uw persoonlijke (online) branding. Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geldt dit niet alleen voor diegene die op zoek zijn naar een baan. Ook voor hen die tevreden zijn met hun huidige situatie, kan het op de langere termijn lonen om een sterk, onderhouden LinkedIn-profiel te bezitten. Maar hoe kunt u zich nou onderscheiden op basis van uw LinkedIn-profiel? Dit artikel bevat tien tips waardoor uw profiel op ’s werelds grootste zakelijke netwerk in het oog springt!

    Met wereldwijd 433 miljoen (28 april 2016) en in Nederlanders ruim 6 miljoen gebruikers, is LinkedIn ’s werelds grootste zakelijke netwerk. In verhouding is LinkedIn in Nederland bijzonder groot, maar liefst een derde van de Nederlanders heeft een account. Mocht u, om welke reden ook, nog geen account hebben op LinkedIn, dan is het nu tijd om er één aan te maken!

    Tip 1. Kies een professionele profielfoto
    Het allereerste wat andere gebruikers van LinkedIn zien, is uw profielfoto. Zoals u ongetwijfeld weet kan een eerste indruk slechts eenmaal gemaakt worden en is hierdoor van enorm belang. Eigenlijk is het heel simpel: Upload een zakelijke profielfoto, waar u herkenbaar en bij voorkeur lachend op staat. Wanneer u lacht bent u makkelijker benaderbaar en wordt u wellicht wél benaderd voor die ene droombaan!

    Tip 2. Maak optimaal gebruikt van uw headline
    Uw headline is naast uw profielfoto één van de eerste onderdelen van uw profiel wat andere LinkedIn-gebruikers (en dus potentiële werk- of opdrachtgevers!) zien. U hebt 120 tekens tot uw beschikking, dus uw headline is een ware pitch van wat u doet of, indien u op zoek bent naar een baan, wat u wilt gaan doen. Zorg ervoor dat uw headline begint met de functie die u vervult (of de functie waar u naar op zoek bent). Daarnaast kunt u bijvoorbeeld het aantal jaren ervaring vermelden en eventueel uw telefoonnummer of emailadres (netjes gescheiden door bijvoorbeeld een: ‘|’ of een ander symbool).

    Tip 3. Uw samenvatting is uw pitch
    Wanneer een LinkedIn-gebruiker uw pagina bezoekt (aangetrokken door uw goede profielfoto en pakken headline), is het eerste wat hij of zij leest uw samenvatting. De samenvatting is een uitgebreidere versie van uw header, maar nog steeds een pitch! De vuistregel omtrent uw samenvatting is: 300 woorden verdeeld over drie alinea’s. Alinea 1: Omschrijving van uw vak(gebied); Alinea 2: Omschrijving van uw vaardigheden en kennis; Alinea 3: Omschrijving van uw persoonlijke competenties.

    Tip 4. Gebruik een persoonlijke URL
    Het veranderen van de originele, omslachtige URL heeft twee voordelen: Ten eerste oogt de versimpelde URL een stuk professioneler (het kan zo op uw visitekaartje). Daarnaast vergroot het uw vindbaarheid via zoekmachines, wat uw persoonlijke branding versterkt! Uw persoonlijke URL stelt u als volgt in:

    • Profiel > Profiel Bewerken;
    • Vervolgens klikt u op het radertje naast de URL die onder uw profielfoto staat;
    • Aan de rechterzijde van uw profiel ziet u nu de mogelijkheid om uw URL aan te passen;
    • Vervolgens voert u de gewenste URL in en klikt u op ‘Opslaan’.

    Let op: Bij het instellen van uw persoonlijke URL geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Het is dus mogelijk dat de door uw gewenste URL bezet is, in dat geval dient u een andere te kiezen.

    Tip 5. Vermeld ál uw werkgevers en scholen
    Ook al lijken bepaalde opleidingen of werkervaringen nú niet relevant, vermeld het toch op uw profielpagina. Het kan maar zo zijn dat u tijdens dat ene (voor u) irrelevante baantje juist die competentie nodig heeft gehad die een potentiële werk- of opdrachtgever zoekt. Daarnaast lijkt het vermelden van uw basis- of middelbare school wellicht totaal overbodig. Toch is voor oud klasgenoten een manier om u te vinden en wie weet wat zij u nu te bieden hebben?

    Tip 6. Houd uw profiel up to date
    Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet niet uw profiel te updaten! En wel om twee redenen: Ten eerste zien al uw connecties deze update, kunnen hierop reageren of dit interessant vinden en zorgt ervoor dat mensen uw profiel bekijken. Ten tweede, een profiel wat up to date is, is vanzelfsprekend waardevoller dan een verwaarloosd LinkedIn-profiel. Kijkt u daarnaast eens in de zoveel tijd eens naar uw profiel; bent u nog tevreden met uw headline? Misschien tijd voor een nieuwe foto? Al deze updates zijn zichtbaar voor uw connecties, wat het aantal bezoekers naar uw pagina (tijdelijk) doet stijgen.

    Tip 7. Voeg vaardigheden toe
    U kunt maximaal 50 vaardigheden aan uw profiel toevoegen. Doorgaans zal ik u adviseren om hier serieuze, relevante vaardigheden te plaatsen. Maar dit grappige voorbeeld bewijst dat vaardigheden met een knipoog net zo goed kunnen werken. (Ex) collega’s, vrienden of andere connecties kunnen u vervolgens onderschrijven op deze vaardigheden. Ik raad u hierom ook aan om hetzelfde te doen voor anderen. De vaardigheden die het meeste onderschreven worden, worden als eerste getoond op uw profiel.

    Tip 8. Aanbevelingen verkopen
    U kunt mensen waarmee u samen heeft gewerkt aanbevelen op LinkedIn. Aanbevelingen zijn zeer waardevol, in feite verkoopt u uw collega’s aan potentiële werkgevers. Wat maakte samenwerking met collega x nou zo prettig? In welke vaardigheden stak hij of zij uit? Kortom: Waarom zou een potentiële opdracht- of werkgever uw (ex) collega of studiegenoot aan moeten nemen? Ik raad u aan om regelmatig mensen aan te bevelen, maar zorg ervoor dat u de persoon in kwestie goed kent en de aanbeveling oprecht is.

    Tip 9. Wees actief
    En met actief bedoel ik niet dat u moet gaan spammen, maar post regelmatig (twee keer per week is meer dan genoeg) relevante informatie. Denk hierbij aan artikelen, nieuwsberichten etc. die relevant zijn voor de branche waarin u actief bent. Beter nog: Schrijf zelf af en toe een originele bijdrage, dit is een goede manier om uw expertise te tonen en traffic naar uw LinkedIn-profiel te genereren.

    Tip 10. Kom uit de anonimiteit!
    Veel gebruikers van LinkedIn kiezen ervoor om hun profiel in te stellen op ‘anoniem’ met als reden dat ze zodoende anoniem andere profielen kunnen bekijken. Dit raad ik ten zeerste af, juist doordat mensen zien dat u hun profiel bekeken heeft, zal de verleiding groot zijn om uw profiel te bekijken. Op deze manier vergroot u uw naamsbekendheid en misschien zelfs uw netwerk! Een ander nadeel van een anoniem account, is dat u ook niet kunt zien wie uw profiel heeft bekeken! En laten we eerlijk zijn, wat heeft een netwerkplatform voor nut wanneer u hier anoniem gebruik van maakt?

    De tien tips die u in dit artikel heeft kunnen lezen dragen allemaal bij aan een sterk(er) LinkedIn-profiel. Mocht u echter behoefte hebben aan een uitgebreide LinkedIn-workshop, dan bent u bij The College Development Centre aan het juiste adres! Neem nu contact op om de mogelijkheden van een LinkedIn-workshop te bespreken!

    Leave a Reply

    Job Alert

    Heb je interesse gekregen, maar jouw vacature nog niet kunnen vinden? Wij houden je graag op de hoogte. Het is mogelijk om een job alert (e-mailservice) in te stellen. Door aan te geven in o.a. welke functiegroep en in welke regio je wilt werken, krijg je de nieuwe vacatures per e-mail toegestuurd. Afmelden voor deze service kan na iedere mail die je ontvangen hebt.

    Velden met * zijn verplicht.

    Uw naam *:

    Uw e-mail*:

    Met de CTRL-toets kunnen meerdere items geselecteerd worden.

    Functiecategorie:

    Dienstverband:

    Regio:

    Vereiste opleiding:

    Werkervaring: